“Anatevka” of “Fiddler on the roof”, doet bij de meeste mensen wel een belletje rinkelen, maar waar gaat het ook alweer over, we kennen vast allemaal het liedje “Als ik toch eens rijk was”.
Het is het verhaal van de arme melkboer Tevye en speelt zich af in Rusland aan de vooravond van de Revolutie. Samen met zijn vrouw Golde en zijn 5 dochters woont hij in de Joodse gemeenschap Anatevka.
De gemeenschap heeft het zwaar, ze zijn niet bijzonder geliefd door de Russische bevolking en zijn vaak uit hun dorp verjaagd.
Op het dak speelt een violist, volgens Tevye volslagen idioot! Dit is het symbool van de vele manieren waarop de bevolking zich in evenwicht weet te houden. Hoe doen ze dat TRADITIE!!!!!
Tevye werkt hard om zijn vrouw Golde en hun dochters te onderhouden, drie hebben er inmiddels de huwbare leeftijd bereikt. Zij vragen zich af of Yente, de koppelaarster de man van hun dromen zal vinden, dit zal niet meevallen, omdat ze arm zijn. Als Yente een bruidegom brengt heb je geen keus. “Want zelfs de slechtste man, God verhoede, is beter dan geen man”.
Op een dag brengt Yente groot NIEUWS, de veel oudere slager Leiser Wolf wil graag trouwen met Tevye’s oudste, Tzeitel.
Helaas is Tzeitel, geheel tegen de traditie in, al jaren verliefd op Mottel de kleermaker. Onwetend van dit nieuws keert Tevye na een dag hard ploeteren terug naar huis. Tot overmaat van ramp is zijn paard een hoefijzer verloren en loopt mank. Tevye vraagt zich af waarom God hem zo op proef stelt, hij weet wel dat het geen schande is om arm te zijn. Maar zou het nou zo erg zijn als God hem een beetje geld zou geven.
Thuis staat Golde al op hem te wachten en vertelt dat hij naar slager Leiser Wolf moet gaan, Tevye denkt dat het over een koe gaat. Maar als blijkt dat het om Tzeitel gaat, geeft hij onder invloed van drank de slager zijn zegen. U begrijpt dat Tzeitel hier allerminst gelukkig mee is. De volgende dag, als Tevye zijn roes heeft uitgeslapen komt Mottel om haar hand, na lang aandringen geeft Tevye toe. “Golde, wat zeg ik tegen Golde!” Tevye zou Tevye niet zijn als hij zich hier niet uit redt. Een gefingeerde nachtmerrie brengt uitkomst.
Ook de andere dochters raken verliefd, Hodel op de revolutionair Perchik en Chava op de Rus Fyedka. Steeds vaker komt Tevye in conflict met zichzelf. Gedwongen door de omstandigheden en uit liefde voor zijn dochters doet hij steeds vaker concessies aan de voor hem zo dierbare tradities. Steeds vaker richt hij zich wanhopig tot God. “Moet ik alles verloochenen waar ik in geloof? Kan ik mijn eigen kind verloochenen? Kan ik mijn geloof, mijn volk de rug toekeren? Als ik zover moet buigen breek ik!…..” Het noodlot lijkt onafwendbaar. Waar kiest Tevye uiteindelijk voor?